fredag 26 januari 2007

Viktigt att vila

Jag är lika noga med att vila som med att träna, och tränar sällan (läs nästan aldrig) mer än tre dagar i sträck. Vilan är lika viktig, ja till och med viktigare än träningen, eftersom det är då man återhämtar sig. I dag kommer jag att ägna mig åt så kallad aktiv vila, vilket innebär att om jag vill röra på mig i dag så gör jag det för att jag gör det utan "tvång" och utan att det är inplanerat i mitt träningsschema. Tolka mig rätt när jag skriver tvång; självklart är all min träning baserad på att jag själv väljer det och ingenting annat. :D Det kändes som att jag behövde förtydliga det.

Aktiv vila kan innebära en rask promenad med hunden, att spela bowling, eller gå till badhuset (inte jag inte). Motsatsen till detta är passiv vila, vilket innebär att ligga på sängen eller soffan och bara låta tankarna flyga runt. Det finns även något som kallas mental vila. Mental vila kan handla om att tänka på något helt annat ett tag. Det kan också handla om att göra saker så som till exempel att måla, städa eller gå en promenad.

Jag tänker som allra bäst när jag springer. Som väldigt många tar jag med mig jobbet hem på kvällen ibland och då hjälper det att snöra på sig löpardojjorna och sticka ut en runda. Bästa medicinen mot stresshuvud!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hej! Såg att du hade kommenterat på min blogg att du åxå tänkte springa marathon. Jag har varit väldigt slö i vinter och inte sprungit alls, bara tränat på friskis. Men nu när jag läste lite på din blogg så blev jag inspirerad att börja springa igen. Fast jag kanske väntar lite tills det är liite varmare än just nu. Om jag inte hinner träna upp mig till stockholm marathon funderar jag på Lidingöloppet istället. Tack för inspirationen!!