onsdag 24 januari 2007

Ingenting är omöjligt!

Nu har jag fått kaffe och är redo för att berätta historien om det som en gång var, men inte längre.

För ca ett år sedan köpte vi en superfin skinnsoffa hos ett stort svenskt företag inom möbelindustrin. Poståkeriet som skulle leverera soffan vägrade bära upp den (den gick inte in i hissen och vi bor på 6:e våningen) trots att det var det som stod i avtalet. Min sambo fick ta hjälp av några stora starka kompisar och de bar upp den utan större ansträngning. Efter några månader upptäckte vi att skinnet hade börjat spricka på sittkuddarna och vi fick då ett par nya av Företaget. Inget knussel! Runt jul upptäckte vi dock att skinnet på soffkroppen nu hade börjat spricka, och jag ringde återigen till Företaget. "Inga problem, vi byter ut soffan", sa de och jag påtalade att den här gången skulle den BÄRAS upp eftersom den inte gick in i hissen. "Inga problem, vi skriver det på fraktsedeln!". Nu hade även Företaget bytt fraktbolag till DHL så nu trodde vi verkligen att det skulle gå smärtfritt. Soffan väger nämligen över 100 kg (120 med emballage) och eftersom det stod på fraktsedeln att den skulle bäras upp så skulle väl DHL skicka ett par stora starka killar!

I måndags kväll var det så dags! Kl. 20 på kvällen (1 timma försent) kom de, två minikillar. En var i min storlek, 164 cm lång, och den andre var inte mycket större. De orkade bära ner soffan en våning, sedan var det stopp! Dessutom hade de skadat väggen i trappuppgången. De ansåg uppdraget omöjligt och sa att de skulle återkomma nästa dag.

Det gjorde de också, men nu vägrade de att göra ytterligare ett försök eftersom de inte vågade riskera att åsaka mer skada på väggarna. Företaget ville inte heller betala en extern flyttfirma, vilket DHL föreslog, så resultatet blev att vi helt enkelt fick reklamera soffan och får således pengarna tillbaka. Resultatet av detta är att DHL ändå får hämta och bära ner soffan idag och vi är utan soffa - helt och hållet.

Så nu har vi ett bord och en matta kvar. Jag grät en skvätt i går kväll eftersom jag sörjde mitt fina vardagsrum, men det är ju bara en soffa och den kommer inte att försvinna ur sortimentet på ett tag enligt uppgift från kundtjänst. Vi får väl köpa den på nytt och magasinera den tills vi har hittat ett hus i så fall.

Tur att vi har en hög luftmadrass som vi kan ha som soffa. Jag kan ju till och med lägga lite kuddar i. Alltid lurar jag någon, inte minst mig själv! Ett tag i alla fall.

Inga kommentarer: