fredag 26 januari 2007

Får får lamm

Ah, det är fredag! Vem är inte förälskad i fredagar?! Jag, du, hela världen är vacker! Så här på morgonkvisten tänkte jag tipsa om ett fantastiskt recept på lammfärsbiffar. Min sambo är inte överförtjust i lamm, så vi gör dem även på nötfärs. Funkar lika bra! Receptet är hämtat ur Anna Bergenströms "Kärlek, oliver och timjan".

500 g lammfärs
2 tsk salt (jag brukar ta mindre salt för 2 tsk är väldigt mkt)
1/2 finhackad lök
2 hackade vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
Mycket grovmalen svartpeppar
1 msk oregano
Chilipulver

Forma biffar och stek i lite olivolja!Dessutom ska det vara mynta och lite kanel i. Jag är inte 100 på mängden, men brukar ta lite på känn. Tänka för skriva att jag brukar "höfta", men skrattade mig nästan fördärvad vid bara tanken.

Helt underbart goda biffar! Ät i pitabröd med sallad, tomat, rödlök och tsatsiki eller hur du vill! Även helt underbart gott med klyftpotatis till.

Hade jag inte redan planerat att åka hem till parenteserna i kväll så hade detta varit givet till middag. Då med lamm.

Inga kommentarer: