måndag 22 januari 2007

Om jag hade en mountainbike

Då skulle jag ge mig på triathlon! Mer vältränade och allsidiga atleter är det nog svårt att hitta. Jag läste en artikel om triathlon hos massören härom veckan och fick då upp ögonen för denna sport. Triathlon handlar, som de flesta nog vet, om simning - cykling - löpning i en följd. Jag kommer nu att inleda en liten serie om triathlon och jag hämtar min information från Svenska Triathlonförbundet.

Kom igång!

Det första man ska göra är att analysera sig själv. Var står du idag? Låt 400m-20 km-5 km bli utgångspunkter för din träning. Hur klara du dessa distanser?

- Kan du simma 400m i ett sträck? Bröstsim eller crawl?
- Hur går det att cykla 20 km det fortaste du kan?
- Sitter du behagligt, använder du växlarna? MTB eller racer? Glöm inte cykelhjälm Billig livförsäkring!
- Hur klarar du 5 km löpning?
- Får du ont någonstans, känns det lätt eller jobbigt?

Sedan behöver man även se över sina idrottsliga erfarenheter. Utgå från dig själv! Kanske behöver du genomgå en läkarundersökning för att avgöra om du är frisk och fit for fight att inleda en karriär som triatlet? Fixar du det psykologiska? Man måste vara motiverad för att kunna träna och prestera. tala om för din omgivning om det du tänker göra och vad det innebär. Hur mycket tid kan du avsätta till din träning? Lär dig att planera din tid!

Vad behöver du? Baddräkt/badbyxor samt eventuellt ett par simglasögon för att skydda ögonen mot klor inför simningen. Vad gäller cyklingen så behöver du självklart en cykel, en cykelhjälm och lämpliga kläder. Vad gäller löpningen så är självklart bra skor A & O. Sedan är ju alltid kläder med andasfunktion att rekommendera istället för bomullsplagg. Det finns hur mycket bra träningskläder som helst och det kan bli rätt dyrt i längden. Investera i det mest nödvändiga, det är mitt råd.

Jag själv är en uttalad funktionsmaterialnörd och älskar att ha rätt och bra utrusning - det är det jag går igång på! :)

Inga kommentarer: