fredag 12 januari 2007

Kosttillskott

Många som tränar tar ofta en proteindrink eller s.k. Gainer (innehåller även snabba kolhydrater) efter träning för snabbare återhämtning. Tidigare använde jag mig ofta av Whey 80 som jag köpte hos Gymgrossisten, men efter att jag började få otroligt oren hy på ryggen (en massa plitor och fet hy) så bestämde jag mig att dra ner på vassleproteinet väsentligt. Istället valde jag att använda mig av sojaprotein som jag köper på hälsokosten. Det tog ca 1 vecka, sedan var min rygg as good as new. Inga plitor och hyn torkade ut. Jag vet att många tränande tjejer har problem med just oren hy på ryggen, så det här är mitt bästa tips! Det, eller testa ett äggproteinbaserat tillskott. Jag tar endast en proteindrink om dagen efter träning och baserar resten av min kost på riktig mat. Jag har insett att min kropp helt enkelt inte tål för mycket vassle.

Till proteindrinken kan det hända att jag tar lite russin eller några riskakor.

Vad gäller övriga kosttillskott så stoppar jag i mig följande varje morgon:

Multivitamintablett
Inubio Forte (för min tarmflora) :D
B-50
Stora Hårkuren (för hud, hår och naglar)
C-vitaminbrus

That´s it - inget hokuspokus!

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Wow - imponerande. Man kanske ska börja ta sånt nu då jag äntligen har kommit igång med min träning. Puss.

Anonym sa...

Tack för tipset! Har undrat varför jag, som annars aldrig har några "kroppsfinnar", har börjat få en del. Kan faktiskt stämma i tid med när jag började äta Whey förra året...