tisdag 9 januari 2007

Aspartam och annat skit

Jag är stark moståndare till allt vad heter aspartam, suckralos och andra artificiella sötningsmedel. Jag vet att många tränande och hälsomedvetna gladeligen dricker cola light, pepsi max, äter kesella med fun light saft o.s.v. men inte jag! Aspartam är ett nervgift som jag inte skulle stoppa i mig för allt smör i Småland. När aspartamet bryts ned i magsäcken så bildas bland annat metanol och även om mängderna är mycket små så är det inget jag vill ha i mig.

Jag tycker alltid att det är så kul när folk köper pizza och dricker lightläsk till! Eller när man står i kön på exempelvis Burger King (japp jag gillar BK ibland :-)och någon beställer en superdupermegastor meny med ost och bacon och hela faderittan och sedan beställer en cola light...

Däremot finns det en ört som heter Stevia, vilken kan användas som sötningsmedel. Eftersom Stevia tål upphettning så kan den med fördel används till bakning och matlagning samt för sötning av drycker. Tyvärr är det jättesvårt att få tag i Stevia i Sverige och det är förbjudet att marknadsföra Stevia som livsmedel i både EU och USA. I Japan har man dock använt Stevia som sötningsmedel i livsmedel i snart 40 år, eftersom artificiella sötningsmedel som exempelvis aspartam är förbjudet där. Läs mer om Stevia på Stevia.se.

Jag försöker även att undvika lightprodukter i största möjliga mån. Jag tror att det är bättre att äta "the real thing" vid speciella tillfällen, t.ex. använda vispgrädde någon gång ibland istället för att använda lightgrädde flera gånger i veckan. Jag dricker väldigt lite mjölk (endast i kaffet), men när jag gör det så dricker jag ekologisk mellanmjölk eftersom jag tycker att mellanmjölk är godast i kaffe.

Sån är jag!

Inga kommentarer: