måndag 15 januari 2007

Förkylning på G?

Jaha, nu är det nog dags för mig att dra på mig förkylningsmössan. Huvudvärken imorse var nog en liten mild förvarning för vad som komma skulle. Jag har gått omkring hela dagen med kli i halsen och nu känns det som det börjar bryta ut. Jag tror att kvällen kommer att bestå i att c-vitaminbomba och trycka i mig vitlök. Jag ska INTE bli sjuk!

Trist att man har all denna träning inplanerad och alla dessa mil som ska springas och så kommer man inte igång!

Cizzi skriver om vad som händer om du skulle få för dig att träna när du är sjuk. Jag skulle aldrig träna om jag hade ont i halsen eller feber. Hellre vila en dag mer än att börja träna för tidigt!

Hur undviker man då att bli smittad om det är någon på gymet som, mot all förmodan, trotsat sin förkylning och tränar ändå? Hans/hennes baciller sitter ju på maskiner och hantlar, och jag antar att du inte har desinfektionsmedel med dig på gymet?

1. Tvätta händerna så fort du kommer hem från gymet och INNAN du gör iordning din proteindrink!

2. Drick c-vitaminbrus!

3. Om du duschar hemma; ta av dig de svettiga kläderna direkt så du inte blir kall och sätt på dig torra kläder (eller hoppa in i duschen direkt!).

4. Dela inte vattenflaska med någon annan och diska vattenflaskan ofta!

5. Om du känner dig lite halvkrasslig; VÅGA VILA! Vilan är lika viktig, om än viktigare, än själva träningen. Det är då du återhämtar dig och musklerna växer. Jag förespråkar två vilodagar i veckan och är mycket strikt med detta.

Inga kommentarer: