måndag 22 januari 2007

I eat, therefore I am

Äta bör man ju, det vet ju alla människor, men hur ska man äta då? Jag äter var tredje timme, såsom så många andra tränande, och är mycket noggrann med detta. Jag är mycket noga med vad jag stoppar i munnen och använder inga halvfabrikat. Mycket grönsaker och långsamma kolhydrater i form av fullkornsprodukter och bröd med hela korn i. Jag anser mig inte vara någon fanatiker, jag tycker bara om bra mat helt enkelt! På veckorna är jag strikt och svävar inte ut så mycket, jag håller mig nästan till samma saker varenda dag, i alla fall när det gäller frukost och mellanmål. Lunch och middag består alltid av lagad mat. Vi äter mycket fisk och kyckling, och knappt något rött kött. I höstas kom ju ett larm om att köttfärsen i våra butiker är preparerad med flamskyddsmedel och vad vet jag. Sedan dess köper jag aldrig köttfärs (om de inte mal den åt mig medan jag väntar). Istället har vi köpt en köttkvarn på Jula och mal vår egen köttfärs (oftast på kyckling). Vi äter dessutom en hel del quorn, främst färsen eftersom jag inte gillar konsistensen på de hela filéerna.

Just det här att äta näst intill samma mat varenda dag kan få många att höja på ögonbrynen. Jag tycker inte alls att det är konstigt. Jag äter ju det jag tycker om! Jag är noga med att få i mig bra fett och äter valnötter och makrill varje dag. Under min diet tog jag även några matskedar Udo´s Choice varje dag.

Till frukost äter jag oftast naturell lättyoghurt med egen ihopsnickrad müsli. Förutom några olika sorters gryn innehåller den valnötter, russin, vetekli, vetegroddar, krossade samt hela linfrön. Därefter äter jag en skiva osötad rågbröd med några skivor kalkon.

Mellanmål nr. 1: En skiva osötat rågbröd med en burk makrill (med tomatsåsen bortsköljd)

Lunch: Fullkornsris med kyckling/fisk/quorn + grönsaker (oftast råkostsallad)

Mellanmål 2: En burk Valio keso 1,5% + ett äpple

Före träning: Rökt kalkon + ett päron

Efter träning: Sojaprotein + riskakor

Middag: Lunch: Fullkornsris med kyckling/fisk/quorn + grönsaker (oftast råkostsallad)

Så här äter jag oftast på veckorna. På helgerna äter jag det jag vill, jag älskar popcorn! Godis, chips, kakor och annat blir det inte ofta, men jag är väldigt förtjust i chokladbiskvier. :D

Inga kommentarer: