måndag 29 januari 2007

Det kraftigaste vapnet

Det här med vitamintillskott är rätt intressant tycker jag. Många avstår och litar på att de får i sig det de behöver i form av mat. Andra svär vid sina kosttillskott och påstår att det är det som håller dem friska. Jag tillhör nog den senare gruppen och tar gärna en multivitamintablett varje morgon samt en C-vitaminbrus. Känner jag att det är något på G i kroppen så ökar jag på antalet C-brus samt pressar gärna ner en vitlöksklyfta i glaset också.

Det finns många andra förkylningsstoppare som man kan ta till om man känner sig lite krasslig, men tricket ligger i att sätta in dessa innan det har brutit ut. I höstas testade jag en produkt som bestod av olivbladsextrakt samt monolaurin som finns i råmjölk, vilket är den första mat som kalvarna får. Denna kombination ska ha mycket starka antioxidanta effekter. Jag vet inte om jag är övertygad, men tanken är ju bra.

Många tar Echinacea, antingen i droppform eller i tabletter, men här är det också viktigt att man sätter in "behandlingen" i god tid, helst innan det har brutit ut.

Om jag är i gång och tränar regebundet så blir jag sällan sjuk. Jag tror att det beror på att träningen ökar genomblödningen i kroppen och svettningen sköljer ut bakterierna. När jag gör uppehåll i träningen, t.ex. lägger in en vilovecka, så kan jag ge mig den på att jag blir sjuk. Det är när man slappnar av som bakterierna verkligen får fäste!

Inga kommentarer: