torsdag 31 maj 2007

Lågkolhydratkost och paleolitisk kost

Vid flera tillfällen har jag den senaste tiden sprungit på bloggar och tidningsartiklar som skrivs av anhängare till lågkolhydratkost och stenålderskost. Jag vet inte om det är någon skillnad mellan de olika kosthållningssätten, därför skriver jag ut båda. Gemensamt för båda är ialla fall att de förespråkar en kosthållning där man rekommenderar en restriktion av kolhydrater, särskilt snabbt blodsockerhöjande kolhydrater, och dessutom tillråda ett ökat intag av mättat fett. Jag brukar vara inne på Doktor Annika Dahlqvists blogg emellanåt och läsa vad som skrivs, och jag blir mer och mer nyfiken på att testa. En annan som förespråkar paleolitisk kost är Jonas Colting.

LCHF-metoden är mycket kontroversiell eftersom den går tvärt emot de gängse rekommendationerna för diabetiker och överviktiga att undvika mättat fett (mindre än 10% av energiintaget) och äta mer kolhydrater (45-60% av energiintaget). På Doktor Dahlqvists blogg kan man läsa om alla hälsovinster som LCHF-metoden medför och en intressant sak är att hon inte har fått en enda rapport om hjärtinfarkt efter övergång till LCHF-kost. Däremot vet hon flera Becel-ätare som har drabbats av hjärtinfarkt.

Läs, begrunda och bilda dig din egen åsikt.

Inga kommentarer: