onsdag 23 maj 2007

I love my staves

Sedan 1 år tillbaka så är jag hopplöst förälskad - i mina walkingstavar. Jag köpte dem inför min diet och vi gick många morgonpromenader tillsammans på stranden förra sommaren. En gång för alla: Det är inte töntigt att gå med stavar! Det är grymt bra träning och man förbränner nästan dubbelt så mycket som vid en vanlig promenad. Det kan vara lite knöligt att få in tekniken i början, men när den väl sitter så sitter den. Tanken med stavar är ju dessutom att man ska få upp farten, och det får man definitivt om de används rätt. Du ska alltså inte efterapa de pensionärer som man kan se här och var gående med stavar. De använder sina stavar som stöd, och inte som ett flåsredskap. Nej, upp med farten och du kommer definitivt att träna flåset!

Jag måste dock erkänna att det var ett tag sedan jag använde mina stavar och efter att ha läst en grym krönika i senaste Runner´s World där artikelförfattaren beskriver den underbara känslan av löpning i skog så är jag, mer än någonsin, motiverad att ta med mina stavar ut i skogen, överge stigarna och springa rakt ut i terrängen. Man kan nämligen även springa med stavar och det ska visst vara väldigt effektivt för fettförbränning och kondition.

Tänk bara på att du inte ska ha för långa stavar. 70% av din kroppslängd - där har du rätt längd på dina stavar.

Här kan du få tekniktips och se hur du får ut mesta möjliga av din stavgång.

Inga kommentarer: