onsdag 18 april 2007

Löpning ska göra ont


Via Modette sprang jag på Reeboks nya kampanj som ska få fler att våga sig på löpning som träningsform. Slogan är: Run + Puke + Run= Crazy. De skriver att "enligt en undersökning är hälften av alla européer är rädda för att ge sig ut i spåret på en löprunda på grund av den smärta vi tror tillkommer. Det har visat sig bero på de stora sportmärkenas marknadsföring". Stämmer verkligen det här? Löpning är ju en av de enklaste träningsformer som finns, det som behövs är ett par skor, och det är just det som är tjusningen med löpning. Friheten liksom.


Enligt Modette får man ofta mer ångest än pepp av annonserna. Vad är det med just löpningen som framkallar prestationsångest? Jag tycker tvärtom. Jag får en längtan efter att springa (tja, kanske inte när jag ser Reeboks nya kampanj där de har en elitlöpare som kaskadspyr), men ofta så tycker jag att man lyckas att förmedla känslan rätt bra. Friheten, man känner kraften i benen, och så den underbaraste känslan i världen när löpningen känns lätt och man kan fortsätta att springa för evigt.

Bild: Reebok

Inga kommentarer: