tisdag 24 april 2007

Det här med E621

Anna Skipper brukar nämna att man absolut ska undvika att äta mat som innehåller smakförstärkare, d.v.s. natriumglutamat. E-nummer för natriumglutamat är E621. Man kan tycka vad man vill om Anna Skipper och hennes metoder, men på den här punkten är vi helt överens. Natriumglutamat är ett salt som framställs av glutaminsyra på mikrobiologisk väg genom jäsning och används ofta i asiatisk mat, buljongtärningar o.s.v. I går hade jag tänkt köpa rökt kalkon till lunch, men råkade slänga ett öga på innehållsförteckningen och vad skådade mitt norra öga? Jo, smakförstärkare E621. Jag glodde igenom övriga sortimentet och nästan alla skinksorter inklusive rostbiffen innehöll E621. Den enda som inte gjorde det var den kallrökta skinka som jag faktiskt brukar köpa. Puh.

E621 kan framkalla en hel hög otäcka biverkningar vilka man kan läsa mer om här.

Jag kan lätt erkänna att jag inte är sugen på en enda av dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt! Natriumglutamat kan slänga sig i väggen.

Anonym sa...

jAg håller helt med! fast många av dom biverkningarna inte är helt bevisade!

Anonym sa...

Nej, natriumglutamat bör man inte slänga på någon vägg utan lägga, i lagom mängd, i de maträtter där umamismaken passar.