tisdag 27 mars 2007

Crosstraining hos Friskis & Svettis

I kväll ska jag träna på Friskis för första gången i hela mitt liv. Friskis i Växjö har ett crosstrainingpass som jag har suktat efter länge och nu när det är snöfritt så känner jag mig redo för att pröva på detta. Det verkar grymt kul!

Så här beskrivs passet på Friskis & Svettis Växjös hemsida:

"Crosstraining är jogging/löpning kombinerat med styrketräning utomhus i grupp. Det innebär ett omväxlande och roligt träningspass där vi varvar jogging/löpning med olika styrkeövningar och försöker utnyttja variationen i terrängen för att göra det på ett omväxlande sätt.
Ett Crosstraining-pass är alltså ett lite annorlunda jogging/löppass där man med hjälp av styrkeövningar får naturliga avbrott i sin jogging/löpning. I grunden är det upplagt som ett vanligt jympapass med uppvärmning, smidighet och alla de delar som ett vanligt pass innehåller. Detta för att vi ska tillgodogöra oss den allsidiga träning som ett vanligt Friskis&Svettis-pass ger oss. En fördel med Crosstraining och jogging förutom att vara ett komplement till basutbudet (jympa inomhus) är att vi får vara ute i den härliga naturen.

I förhållande till ett vanligt joggingpass får hjärtat under ett Crosstraining-pass arbeta under olika hård belastning. När man joggar är pulsen ungefär densamma. Under ett Crosstraining-pass går den upp och ner hela tiden och på så sätt tränas hjärtat att arbeta under olika belastning. "

Kan det bli annat än succé?!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Läser att du ska spinga Stockholm Marathon 2007, nu måste jag ju följa dig. Skulle faktiskt vilja springa det någon gång i framtiden men nu håller jag mmig till tjejmilen. Stor utmaning för mig =)
Lycka till

Puma sa...

du får skriva en recension av crosstrainingen ikväll! de håller sådant här i sthlm också - skulle vara kul att testa! får man köra även om man inte är medlem eller betalar man?

förresten, hur var det i stöten???

Anonym sa...

Therese:

I dagsläget känns det tyvärr som om jag inte kommer att hinna i form till den 9:e juni. Men det kommer ju alltid fler maraton. :) Vi får väl se hur det går!

Anonym sa...

Puma:

Ja, det ska bli jättespännande att testa crosstraining. Vi har jättefina bokskogar att springa i. :) Jag vet inte om jag kommer att få betala eller inte, hon jag pratade med i går var inte heller säker, men det kostar iaf 70:- att provapå i vanliga fall, men då använder man ju redskapen. Nu är vi ju utomhus.

Stöten var kanon! Lite isiga backar bara, men klart godkänt!