måndag 19 februari 2007

Byta varv

Jag har inte reflekterat över det här med att byta varv när man springer, men det är ju egentligen ganska logiskt. När jag springer i skogen så springer jag alltid i vänstervarv, d.v.s. med vänsterbenet "inåt". När jag bytte till asfalt (och fick ont i höger knä) så sprang jag istället i högervarv. Kan det ha något med saken att göra? Eftersom jag har vant mitt vänsterknä vid att vara det ledande benet så att säga så har jag ju stärkt upp det. Ju mer jag funderar på det, desto mer logiskt blir det.

Går Stockholm Marathon i höger- eller vänstervarv? Jag håller tummarna för vänster. Det är ju min starka sida. ;)

1 kommentar:

Masse sa...

Marathonvarvet går medurs... något jag hört är att man ska vara noga att man inte springer på samma sida av vägen under marathon. Man ska variera sig för gatan lutar lite... tankvärt eller hur?