fredag 9 februari 2007

Bra och dåliga val

Jag känner att det måste bli ett träningstips innan helgen tar vid. Jag tänkte ta upp ett problem som jag tror de flesta stöter på ibland: Brist på motivation.

Brist på motivation kan bero på att man inte att har satt något mål med sin träning. OK, alla är inte prestationsinriktade och mår bäst av att gå till gymmet, do their thing, gå hem och vara glad och nöjd med sin insats. För andra är detta inte nog. Personligen behöver jag en morot för att motivera mig med träningen. Hence; Stockholm Marathon.

Jag läste en kul liknelse på Runners World: "Det är med målsättningar som med äkta hälfter – gör ett dåligt val, och du kan få tillbringa hela livet i väntan på att det roliga ska börja." Det stämmer så väl. Gör du istället ett bra val när det gäller din målsättning så hjälper det dig att uppfylla två grundläggande förutsättningar för bra löpning:

1. Du tar dig ut genom dörren för att löpa
2. När du väl är ute så har du förhoppningsvis en idé om åt vilket håll du ska springa.

Vad är då ett bra mål? Det kan bara du själv svara på. Rinner blodet snabbare i dina ådror bara du tänker på det? Bingo. Då har du hittat ditt mål. Men om ditt mål inte ger dig mer rus än tanken på att borsta tänderna så kanske du ska hitta dig en nytt mål.

Sikta lågt och höj målen successivt. Som de brukar säga: Sikta mot himlen så når du trädtopparna. Eller hur det nu var.

Källa: Runners World

1 kommentar:

Kerstin sa...

Nu har jag äntligen köpt träningskort. Jiiipiii :)