fredag 2 februari 2007

Bästa tiden att träna

Vilken tid är den bästa tiden att träna egentligen? Självklart är detta högst individuellt. Personligen föredrar jag att springa på kvällen och i skydd av mörkret. Ibland blir jag dock tvungen att springa på dagtid och det känns inte alls lika bra. Kanske beror detta på att när jag springer på kvällen så har jag en hel dags uppladdning med mat och dylikt. Dagträning blir det främst på helgen och då äter jag inte heller lika bra och oregelbundet.

Styrketräning däremot kan jag lika gärna lägga på morgonen. Nackdelen är ju då att man kanske inte har ätit så mycket innan och därför inte orkar så mycket. Benträningen till exempel är ju inte att rekommendera på morgonen eftersom det är den största muskelgruppen och ofta är tung.

Självklart beror det även på om man är en morgon- eller kvällsmänniska. Den viktigaste träningen är ju den som blir av; oberoende om den genomförs på morgonen eller kvällen. Man förbränner lika mycket kalorier oavsett vilken tid på dygnet du tränar. Kom ihåg det om du föredrar att ligga kvar i sängen istället för att ge dig ut på morgonpromenad!

Inga kommentarer: