fredag 3 augusti 2007

Nu kan du anlita mig

Om jag någon gång ska sadla om och ta min so called karriär i en annan riktning ska jag bli mögelhund. I kid you not. Jag har ett extremt välutvecklat luktsinne när det kommer till att känna mögellukt. När jag bodde borta för ett tag sedan och skulle leta efter popcorn i torrvaruskåpet kände jag en svag stank av mögel, men väluppfostrad som jag är så ville jag inte direkt börja rota i brödskåpet hos min värd.

Ett antal veckor senare stod jag i samma brödskåp för att återigen leta efter popcorn och kände på nytt mögellukten. Jag kunde inte hålla mig längre utan började rota i skåpet. Efter att ha grävt djupt in bland mjöl och russin fann jag vad jag anat redan veckor tidigare; en mögeltäckt fralla.

Härom veckan var jag hemma hos en vännina som just hade varit och storhandlat. Så fort jag gick förbi de välfyllda matkassarna fladdrade mina näsborrar till. Mögel. Det fanns mögel någonstans i närheten. Väninnan min började packa upp maten, och när hon kommit ner till halva matkassen gräver sig hennes naglar ner i en citron som helt klart hade sett sina bästa dagar och den fräscha gula färg som citroner vanligtvis har hade ersatts av ett sunkgrönt alternativ. Lär av detta: Köp inte citron i nätpåse. You never know what you´re gonna get.

Mina smaklökar är lika mögelkänsliga de. Jag har till och med råkat få ett mögelangripet popcorn i munnen en gång. Det smakade inte hallon.

Inga kommentarer: