fredag 17 augusti 2007

Kanske skulle flytta från Småland

Jag älskar dialekter och jag är oerhört stolt över min västgötska, i och för sig numera ganska urvattnad, men ändå.

För några år sedan gick ett program på SVT som hette "Svenska Dialektmysterier". Det var Fredrik Lindström som åkte land och rike runt för att leta upp kända och okända dialekter. På SVT.se kan man gå in och läsa om olika dialektala uttryck och vad som skiljer dem åt mellan regionerna. Eftersom jag bor i Småland tyckte jag att det kunde vara rätt kul att kolla in småländskan lite närmare för att, en gång för alla, klura ut vad "luka" betyder (översättning för icke-smålänningar, hallänningar, blekingar och skåningar: "rensa ogräs").

Döm om min förvåning när mitt smeknamn Nannis fanns med i listan över småländska uttryck.

Nannis=utvecklingsstörd (på småländska)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inte allt för smickrande namn... kul länk förresten...

Anonym sa...

MGK: Till min pojkväns försvar så kan jag ju berätta att det inte är ett vanligt förekommande uttryck samt att han är från Halland. Det finns alltså ingen baktanke med att kalla mig Nannis, jag heter ju Johanna.... :D

Anonym sa...

Hej hej.

Uttrycket har väldigt stor anknytning till Eksjö, en stad i norra Småland med omkring 10 000 invånare och tillika min hemstad. Nu har det väl spritt sig till Nässjö och Vetlanda och så vidare, men Eksjö är centrum och det är inte alla i kommunens östligaste delar (typ Mariannelund) som förstår ordet, i alla fall inte innan deras gymnasietid i Eksjö.

Hur som helst, vi köksetymologer gissar att ordet kommer ifrån det i Eksjö belägna Nannylund, en byggnad som tjänstgjort som särskola och för kanske hundra år sen var känt som "Smålands sinnesslöanstalt" och på artonhundratalet som "Smålands idiothem" (se Nordisk familjebok på http://runeberg.org/nfag/0216.html). Tänkte att du förtjänade lite kött på benen efter att ha snubblat över det här :)

Hej och tack från Fredrik.

Anonym sa...

Hej Fredrik!

Tack snälla du för förklaringen! Vad kul att få veta bakgrunden till det här uttrycket, det ter sig betydligt mer logisku nu. Superintressant läsning! :)

Hälsningar Johanna AKA Nannis

Anonym sa...

Det är absolut ingen fara, det hade ju varit jobbigt för mig om mitt smeknamn Fidde hade visat sig betyda typ dumhuvud på skånska eller nåt, så jag tänkte att om du kände din fiende så bleve du lite gladare eller nåt. Ha det bäst!

Hälsningar från Eksjö och Fredrik igen.