onsdag 14 maj 2008

Om sömnproblem intet nytt

Jag sov urkass inatt också och kände att jag behövde ge Google en chans. Googlar man "Jag kan inte sova" så får man många träffar. Det är många som inte kan sova av en eller flera anledningar. En av träffarna var på Karin Henrikssons bok "Jag kan inte sova" och slängde självklart in en beställning på Adlibris.

Jag och självhjälpsböcker alltså. Kan man ta sig ur det träsket? Jag tror mycket på det här med KBT och att man kan lösa mycket utan att snaska piller, men man får sovra terrängen och välja med omsorg. Alla självhjälpsböcker är självklart inte bra! Klas Hallbergs "Hångla mer!" är ju ingen lösdinasömnproblem-bok, utan mer en gedighän-bok som handlar om att det inte är så j*vla farligt att leva. Han talar en underbar värmländska dessutom! Tanken med att ha en ljudbok i öronen för att somna lättare är ju att den ska vara så tråkig att man helt enkelt inte tyar att engagera sig, och då är "Hångla mer!" ett dåligt val. En bok som jag däremot rekommenderar som sömnpiller är "Den vidunderliga kärlekens historia" av Carl-Johan Vallgren. Man somnar direkt.

Däremot är det inte sagt att det är en dålig bok, den är fantastisk, men den ska läsas - inte lyssnas på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Börja spela golf. Sen sover man som en gris, garanterat! Både kropp och hjärna tar slut. ;-)

Nannis sa...

Cia: Det är lyx att kunna sova ordentligt! Jag sov faktiskt riktigt bra inatt. Jag behöver längre tid på mig att varva ned, och jag tror att det är boven i mitt sömnproblem. Jag har för mycket att göra och hinner inte komma ner i varv förrän jag ska gå och lägga mig. Tack för tipset!