torsdag 15 maj 2008

Dyra skor inte alltid bäst

Jag har träningvärk i rumpan idag. Två löprundor på tre dagar med branta uppförsbackar har resulterat i detta. Underbart! Jag kan, utan att ljuga, säga att den träningsvärken visste var den tog. Jag tar det ganska lugnt med tanke på det långa uppehåll jag har haft och med mig i ryggsäcken har jag vetskapen om att skyndar jag för snabbt och vill för mycket så brakar mina knän ihop. Jag hade lite känningar på insidan av knäna både gångerna, och är väldigt noga med att stretcha både före, efter och under passet.

Förra våren så köpte jag ett par Asics Kinsei för dyra pengar. Efter att ha sprungit i dem i ca ett år så tror jag inte att de är rätt för mina fötter trots att jag blev rekommenderad dessa av Fotexperten i Växjö efter att ha gjort en löpanalys. Anledningen till att jag ville göra en sådan analys var just mina knäproblem, och han som gjorde analysen såg att jag supinerar. Jag fick utprovade inlägg för framfoten och det verkade som det hjälpte. Nu har jag i och för sig inte sprungit så jättemycket sedan dess, men jag märker ändå stor skillnad. Däremot fick jag problem under fötterna i något skumt senfäste. Ett tag i vintras hade jag så ont att jag knappt kunde gå på fötterna efter att ha varit ute och sprungit.

Detta resulterade i att jag faktiskt gick tillbaka till mina gamla skor. Fotonten är mycket bättre och knäna, ja jag flyttade faktiskt över inläggen till de gamla skorna och jag vågar knappt säga det högt, men det känns mycket bättre.

Asics Kinsei är fina hyllvärmare nu för tiden. Kanske skulle doppa dem i bladguld?

Inga kommentarer: