tisdag 11 december 2007

Den farliga löprundan



Mätte upp den till 6.5 km. Skulle mycket väl kunna tänka mig att springa den och längre i dagsljus.

Jag har, sedan i september, dragits med en smärta i båda fötterna som inte vill släppa. Eftersom det onda sitter på samma ställe på båda fötterna så har jag uteslutit hälsporre. Det är ett senfäste som gör ont och jag tror att det beror på att jag inte snörar mina skor ordentligt när jag ger mig ut och springer. I våras var jag nämligen tvungen att snöra mina skor på ett lite annorlunda sätt eftersom fötterna domnade när jag var ute och sprang. Detta har i sin tur orsakat mitt nuvarande ont. Skorna glappar när jag springer och därför är det inte direkt konstigt att jag får ont.

Jag måste helt enkelt hitta ett annat sätt att snöra skorna på; dels så mina hälar får det stöd de behöver och dels för att mina fötter inte ska domna. En trist sidoeffekt när jag snörar mina skor för hårt är också att jag får ont i benhinnorna. :(

På Fotexperten fick jag tipset att snöra mina skor omvänt och ha knuten vid tåleden istället. Någon som har erfarenhet av detta?

4 kommentarer:

Puma sa...

oj då, kan dålig snörning orsaka sådant? attans.

kan ju vara ett tips att snöra bakvänt. men verkar jobbigt att få på sig skorna! haha...

förlåt. lidande är inget att skratta åt... men OM du snörar bakvänt, kan du inte lägga upp en bild? kanske springa baklänges också? förlåt. kunde inte låta bli...

är det inte skorna i sig det är fel på då?

Johanna sa...

Puma: Hahahaha, jag garanterar bildbevis när den dagen kommer!!

Springa baklänges, det vore något det. Enligt snubben hos Fotexperten så trodde han att det var snörningen som var problemet, jag får väl testa. Tycker att det låter jobbigt dock... :)

Anna (Orka mera) sa...

Jag har haft samma problem med domnande tår och jag fick rådet att köpa skor med gott om utrymme i framfoten. Jag ser förvisso ut som Kalle Anka på vift men jag har inte känt något sen dess. Jag bytte samtidigt märke på skon så det kan ju också ha med det att göra (jag köpte ett par som var mer dämpade framtill). FUnkar det ändå inte kan man lägga in en pelott... Omvänd snörning har jag aldrig testat så jag vet inte om det funkar tyvärr. Hoppas det löser sig för dig. ALdrig kul att ha ont ju :(

Johanna sa...

Anna: Kul att höra om dina erfarenheter! Jag ska testa att snöra om skorna först och främst och eventuellt köpa ett hålfotsinlägg som stöttar upp hålfoten och avlastar hälen. Hoppas hoppas att jag inte behöver köpa nya skor...