tisdag 23 oktober 2007

Kvällspasset

Underbart! Jag kom ut på en löparrunda i går kväll och det var massor med folk runt Växjö-sjön. Det är så skönt att det alltid är mycket folk i rörelse där, och man behöver aldrig vara rädd trots att man springer sent på kvällen. 6 km blev det allt som allt, med ett litet pitstop på närbutiken för att köpa tändstickor. Jag höll ett hyfsat bra tempo och jag jobbar på att försöka förbättra min teknik i steget. Tidigare har jag sprungit med små korta steg med fötterna nära marken, men numera försöker jag att lyfta fötterna högre och få ett bättre stuns i steget.

För en vecka sedan ungefär tyckte jag att jag hade lite ont i knäna, och därför stannade jag igår efter en si så där 5 minuter och stretchade både fram- och baksida lår. Jag har nämligen fått för mig att jag är för kort i de musklerna och att det är inledningen till mina knäproblem. Inte bara fått för mig förresten, jag tror snarare att det är ett faktum eftersom jag är VÄRDELÖS på att stretcha efter att jag har sprungit. Jag måste verkligen skärpa mig på den fronten. Efter den lilla stretchpausen kändes det bättre och jag har inga känningar idag.

Jag brukar få lite ont i knäna vid den här tiden på året, och jag vet som sagt att det beror på utebliven stretch, men jag misstänker även att jag blir kall om knäna. Jag har på mig mina tunna löpartights, men de är egentligen för sommartid och på tok för tunna när det blir kallare. Jag har ett par fodrade vintertights också, men de är inte lika sköna och jag avskyr att bli för varm när jag springer. Hellre för lite kläder än för mycket som man brukar säga. Jag brukar kompensera vintertightsen med ett par knäskydd istället, men det blir inte bra det heller. De sitter ganska hårt och man blir stel i knäleden. Fast hellre det än knäont.

Hemläxa:Bli bättre på att stretcha efter träning

2 kommentarer:

Masse sa...

För mig är det tvärtom. Jag har höga steg och försöker jobba med att få ett flackare steg. Det tror jag är mer energisnålt och skonsamt för benen i långa loppet. Hahaha... Långa loppet! Hajjar du? Vilken vitsig kille ;-)

Anonym sa...

MGK: Löparhumor när den är som bäst! ;)

Skämt åsido, när jag började springa så tittade jag faktiskt på maratonlöpare och försökte att härma deras teknik. Avslappnat och med korta steg inte så högt över marken. Jag läste nämligen någonstans att det är, precis som du säger, mest energisparande att springa så och jag tycker att det stämmer. Det måste ju vara så att ju större rörelser desto mer energi går det åt, eller? Det är ialla fall kul att testa olika tekniker för att se vilken som passar en bäst. Jag fortsätter att härma maratonlöparna. :)