torsdag 11 januari 2007

Het kycklingsoppa - Nannis improviserar

Jag gillar Nlife och Ninas alla fantastiskt goda recept. Jag brukar alltid ha min bärbara dator på köksbordet och följa recepten istället för att skriva ut dem. Det blir färre recept att kladda ner på det sättet. Risken är ju istället att man kladdar ner datorn, men än så länge är den kladdfri och tangenterna kan tryckas ned en och en istället för i grupp.

Igår skulle vi laga Ninas underbara heta kycklingsoppa, men receptet hade tagits bort och jag blev då hänvisad till mitt fotografiska (eller inte) minne. Men resultatet blev toppenbra så därför delar jag nu med mig av receptet så att jag numera kan gå in på min egen blogg när jag ska laga denna soppa nästa gång!

Het kycklingsoppa (lagat efter mitt minne)

5 st kycklingfiléer
1 l hönsbuljong
3 st schalottenlökar, fint hackade
3 st grovt rivna morötter
1 strimlad röd paprika
1 lime (rivet skal + saft)
6 st citrongräsbitar (sådana som ligger i vatten typ Santa Maria)
6 st limeblad
1 bit färsk ingefära
1 röd chilifrukt fint hackad
3 st vitlöksklyftor (fint hackade)
1 burk kokosmjölk
Gurkmeja (för färgens skull)

Koka upp buljongen och koka kycklingfiléerna (frysta) i ca 20 min. Ta sedan upp dem och låt svalna. Håll i grönsakerna (d.v.s resten av ingredienserna) i buljongen och låt koka i ca 10-15 min. Smaka av under tiden! Skär sedan kycklingfiléerna i lämplig soppstorlek och lägg i soppan för en stund uppvärmning. Salt efter egen smak! Färdigt! Man kan självklart ha i mer röd chili/vitlök om man vill ha den ännu starkare. Detta är en supergod kycklingsoppa som sätter sprutt på dina svettkörtlar!

Inga kommentarer: